Om klubben

Tegnede kaniner har været kendt i flere hundrede år i den europæiske tamkanins historie. De var også kendt iblandt danske kaninfolk, da de for 100 år siden startede den forening, vi i dag kender under navnet Danmarks Kaninavlerforening.

Begyndelsen

En egentlig klub blev det dog ikke til før 1989, hvor der var enighed om, at grundlægge en klub for Schecke og Hollænder avlere. Avlere af tegningsraceren Russer og Californian blev dog også inviteret ind i varmen.

Klubben formål er aktivt at støtte samarbejde mellem tegningsavlere, og mellem avlere og kanindommere.

Import

Der er i tidens løb blevet importeret flere dyr til blodfornyelse af eksisterende racer med tegning på hvid baggrund i Danmark, men også flere nye racer er importeret fra bl.a.Tyskland, Holland og Schweiz. Her er de ofte længere fremme end Danmark med nye racer og varianter. Der har enkelte gange været besøg af medlemmer på specialudstillinger i Tyskland, Holland og Schweiz med henblik på import for blodfornyelse eller nye racer.

Schecke og Hollænderklubbens specialklubudstilling i Hårby.

I forbindelse med Sydvestfyns 50 års jubilæumsudstilling i Hårby hallerne i 1992 blev klubben inviteret til at deltage med en specialklubudstilling. Denne invitation blev af klubben modtaget med tak, og således skete det, at klubben startede med sin specialklubudstilling på "Levende hobby". Denne udstilling er siden 1992 blevet til en tradition i klubben. For os der deltager på denne udstilling, er det hvert år en glæde at komme til Fyn i midten af november og være sammen i 3 dage, hvor vi rigtigt hygger os både med hinanden og med de gæve fynboer. På denne udstilling kæmper klubbens medlemmer om klubbens GULD, SØLV og BRONZE medaljer til hhv. tegningsracer uden vægtbegrænsning og racer med vægtbegrænsning.